حفره خشک دهان چیست

در اثر کشیده شدن دندان ممکن است اختلالاتی در ناحیه دندان کشیده شده به وجود آید، یکی از این اختلالات حفره خشک دهان و یا درای ساکت است که در اثر عدم محافظت از دندان کشیده شده به وجود می آید. این اختلال بسیار دردناک است و باعث بروز خطراتی در دهان می شود که باید توجه ویژه ای به آن شود

حفره خشک چه زمانی ایجاد میشود؟

درای ساکت زمانی رخ میدهد که لخته خونی که در محل دندان کشیده شده برای بهبود زخم و محافظت از استخوان و اعصاب ایجاد شده، جا به جا یا در محل مورد نظر جذب بدن شود. در این مواقع فرد درد شدیدی را در قسمت دندان کشیده شده احساس میکند که این درد به علت آسیب دیدن اعصاب و استخوان قسمت مربوطه است. در این مواقع فرد باید با دندانپزشک خود تماس بگیرد و موضوع را با اون در میان بگذارد.

علائم نشان دهنده حفره خشک دهان

علائمی که نشان دهنده حفره خشک دهان یا درای ساکت می باشد عبارت اند از :

• احساس طعم بد در دهان
  • مشاهده‌ استخوان در قسمتی که دندان کشیده شده
  • درد غیرقابل تحمل در محل استخراج دندان در مدت ۲ الی ۳ روز

مدت زمان پایداری

طبق اعلام انجمن دندانپزشکی کانادا ، حفره خشک معمولاً ۳ تا ۵ روز پس از کشیدن دندان اتفاق می افتد و تا ۷ روز ادامه دارد. دردی شدید دارد و می تواند به مدت ۲۴ تا ۷۲ ساعت ادامه یابد.

این پژوهش توصیه می کند در صورت ادامه درد فراتر از این بازه زمانی ، پیگیری بیشتری صورت گیرد. حفره خشک خیلی رایج نیست. دانشکده دندانپزشکی کلمبیا تخمین زده است که حفره خشک حدودا در ۲ تا ۵ درصد موارد، پس از کشیدن دندان اتفاق می افتد. اگر علائم در طی چند روز پس از کشیدن دندان ظاهر نشود ، این که فرد دچار حفره خشک شود، بعید نیست.

یک بررسی در مجله بین المللی دندانپزشکی نشان می دهد که مردم، ۹۵ تا ۱۰۰ درصد از کل موارد ابتلا به حفره خشک را در طی یک هفته گزارش می دهند.

روش هایی برای درمان حفره خشک دهان :

۱_ تعویض روزانه پانسمان تا زمانی که درد از بین برود و روند التیام حفره دندانی آغاز شود

۲_ پاکسازی و تمیز کردن محل کشیده شده دندان و قرار دادن پانسمان حاوی دارو در حفره دندان کشیده شده

۳_ تجویز داروهای غیراستروئیدی و ضد التهابی مانند آسپرین یا بروفن. اجتناب از مصرف دخانیات چرا که پروسه التیام را به تعویق می اندازد

۴_اگر خون بند نیامد یا خونریزی شروع شد، یک تکه گاز استریل مرطوب را بر روی محل قرار دهید و با فشار ملایم دهان را ببندید

خلاصه

درای ساکت  یک عارضه ی نسبتا غیر معمول پس از کشیدن دندان می باشد. وقتی که این عارضه اتفاق می افتد، می تواند به شدت دردناک باشد. اگرچه، یک دندانپزشک می تواند وضعیت را برای کاهش درد و جلوگیری از عوارض آن مانند عفونت، درمان کند.

با رسیدگی و درمان، حفره خشک معمولا بیشتر از چند روز دوام نمی آورد. در طول این مدت، روش های خود درمانی و درمان های خانگی می تواند به افراد در رفع ناراحتی و ترغیب بهبودی کمک کند.