التهاب لثه در بارداری

اگر دچار تورم و عفونت لثه هستید، اول از همه باید برای تشخیص و درمان، به دندانپزشک مراجعه کنید. موارد زیادی وجود دارند که می‌ توانند باعث تورم لثه شوند. بیشتر این موارد، مربوط به بهداشت دهان و عوارض مربوط به آن می ‌شوند. این مسئله در تمام دورانهای زندگی مهم است. خطرناکترین دوران را میتوان التهاب لثه در بارداری دانست. در ادامه مطلب علائم و نشانه لثه ای که عفونت دارد را در اختیار شما قرار می دهیم.

التهاب لثه

التهاب لثه یک بیماری مزمن می باشد. عامل این بیماری باکتریهایی می باشد که به بافت لثه حمله می کنند. این بیماری به نحوه رعایت بهداشت دهان و دندان و همچنین سبک زندگی سالم بستگی دارد. در صورتی که این بیماری را در مراحل اولیه درمان ننمایید و گسترش یابد مشکلات دیگری ایجاد می شود. از جمله این موارد میتوان به تحت تاثیر عفونت قرار گرفتن استوان فک نام برد. این مشکل باعث تحلیل رفتن استخوان فک و لق شدن دندانها می گردد.

التهاب لثه در بارداری

همانطور که در مقدمه گفته شد، عفونت لثه در تمام دورانهای زندگی فرد ممکن است رخ دهد. اما خطرناکترین نوع آن التهاب لثه در بارداری می باشد. بخاطر اینکه علاوه بر مادر بر روی جنین هم تاثیرات منفی زیادی می گذارد. از مهمترین این مشکلات میتوان به موارد زیر اشاره نمود.

• زایمان زودرس در هفته ۳۲ بارداری
  • وزن کم کودک
  • مشکلات جانبی ماننند مشکلات تنفسی
  • مشکلات گوارشی
  • مشکلات ذهنی

چرا در بارداری التهاب و عفونت لثه ایجاد می شود؟

مهمترین دلیل برای بیماریهای لثه در دوران بارداری تغییرات هورمونی در بدن مادر می باشد. تقریبا در چهل درصد از زنان در دوران بارداری به بیماریهای لثه همچون التهاب لثه مبتلا می گردند. در واقع به دلیل تغییرات هورمونی زمینه برای رشد باکتریها بر روی دندان و لثه ایجاد می گردد. همچنین لثه نسبت به عوامل بیماریزا حساسیت بالایی پیدا می کند.

چرا در بارداری تومور لثه ایجاد می شود؟

گاهی اوقات توده بزرگی با رنگ قرمز تیره بر روی لثه ملتهب ایجاد می شود. معمولا این ضایعه ها نزدیک به مرز لثه د ر فک بالا قرار دارند. این توده برجسته ممکن است خونریزی کند، پوسته پوسته شود و برای غذا خوردن یا صحبت کردن مشکل ایجاد کند. در هر صورت این توده آزاردهنده باشد. به این قبیل ضایعات بر روی لثه که در دران بارداری رخ می دهند، تومور بارداری می گویند. تومور بارداری در هر زمانی از بارداری ممکن است ایجاد شود. البته بیشترین موارد دیده شده درسه ماهه سوم بارداری ایجادشده اند.

تومور بارداری سرطانی نمی باشد. به بخشهای دیگر گسترش پیدا نمی کننند. تومور بارداری در واقع یک واکنش التهابی شدید به تحریک موضعی ذرات غذا یا پلاک دندانی می باشد. اغلب زنانی که از التهاب لثه رنج می برند، دچار تومور سرطانی می گردند.

پیشگیری از عوارض بیماری لثه در زنان باردار

راههای زیادی است که می توان با انجام آنها از ابتلا و عوارض بیماری لثه در زنان باردارجلوگیری نمایید. مهمترین این کارها عبارتند از :

• معاینات دوره ای مرتب نزد دندانپزشک متخصص
  • رعایت بهداشت دهان ودندان
  • استفاده نکردن خودسرانه از داروهای مختلف

در صورتی که در دوران بارداری متوجه کوچکترین التهابی در دهانتان و بر روی لثه گشتید، سریعا به دندانپزشک مراجعه نمایید. حتما موضوع بارداری خود را به او اعلام نمایید. تا بدین طریق بتوانید در صورت ابتلا به عفونت لثه ای از عوارض آن جلوگیری نمایید.