توصیه های کلینیک مهراد پس از کشیدن دندان

معرفی درمان

دندانپزشک به دلایلی از جمله نهفته بودن، فک جوش بودن و یا از بین رفتن کامل دندان و باقی ماندن ریشه آن در استخوان فک، ناچار به انجام جراحی دندان می شود. دندانپزشک، دندان و ناحیه اطراف آن را با استفاده از بی حس کننده موضعی، بی حس کرده سپس با یک تیغ مخصوص جراحی، لثه ناحیه موردنظر را کنار میزند. گاهی تمام یا قسمتی از دندان توسط استخوان پوشیده شده است که این استخوان برداشته می شود تا دندان و ریشه آن در دسترس قرار گیرد. پس از آن دندان و ریشه از استخوان جدا و خارج می گردد و ناحیه مورد نظر را شستشو داده و سپس بخیه زده می شود.

عوارض احتمالیاقدامات لازم
خونابهطبیعی است
درد خفیفطبیعی است از مسکن تجویز شده توسط دندانپزشک استفاده کنید
بوي نامطبوع و طعم بددهان، خونابه و وجود قشر خاکستري بر روي زخمطبیعی است و بعد از چند روز برطرف می گردد
درد و یا تب و لرز شدیدبه دندانپزشک مراجعه کنید
تورم شدید و یا خونریزي مکرر
به دندانپزشک مراجعه کنید

مراقبت ها و ملاحظات

• پس از جراحی، بر روي ناحیه دندان کشیده شده، گاز استریل را با فشار ملایم فک، در دهان دست کم به مدت یک ساعت نگه دارید.

• از مکیدن و خالی نمودن پیاپی آب دهان خودداري کنید.

• از آنجا که گونه، لب و زبان تا 3 الى 4 ساعت پس از جراحی بی حس است، مواظب باشید آنها را گاز نگیرید. از خوردن خود سرانه دارو خودداري کنید و تنها داروهایی که براي شما تجویز شده مصرف نمایید

• پس از جراحی، خم نشوید و در هنگام دراز کشیدن چند بالش زیر سر قرار دهید

• خوراکی هاي نرم و نوشیدنی هاي خنک مصرف نموده و از سمت دیگر دهان براي خوردن استفاده کنید.

• پس از گذشت 7 الى 10 روز، براي کشیدن بخیه نزد پزشک خود بیایید

• تا چند روز پس از کشیدن بخیه، شستشو با آب نمک را ادامه دهید.

• حداکثر تا 48 ساعت پس از جراحی، تورم وجود خواهد داشت و به تدریج فروکش می کند و طی 7 الى 10 روز از بین می رود. همچنین پس از جراحی برخی دندان هاي نهفته مانند عقل امکان کبودي زیر پوست صورت وجود دارد.

• از شستشوي دهان، روز جراحی خودداري نمایید و از فرداي آن روز شستشوي دهان با سرم فیزیولوژي با آب نمک و همچنین مسواك زدن آغاز می گردد

• براي جلوگیري از عفونت ثانویه، از دهانشویه استفاده کنید.

• از کشیدن سیگار، پیپ و استفاده از نی براي نوشیدن نوشیدنی ها خودداري کنید

• براي کاهش درد و تورم، می توانید از کیسه یخ در موضع کشیدن از روي صورت، به مدت 6 ساعت استفاده نمایید. طریقه استفاده از کیسه یخ به این صورت است که باید کیسه را به صورت متوالی به مدت 5 دقیقه در محل گذاشته و 5 دقیقه بردارید. بعد از روز دوم می توانید براي کاهش درد از کمپرس گرم استفاده کنید.

اگر خونریزی بیش از حد، درد شدیدی یا تورم دارید، یا اگر سوالی دارید یا نگرانی دارید، با کلینیک ما تماس بگیرید