توصیه های کلینیک مهراد در غرب تهران پس از کشیدن دندان

معرفی درمان

دندانپزشک به دلایلی از جمله نهفته بودن دندان یا از بین رفتن کامل دندان و باقی ماندن ریشه آن در استخوان فک، ناچار به انجام جراحی دندان می شود. دندانپزشک، دندان و ناحیه اطراف آن را با استفاده از بی حس کننده موضعی، بی حس کرده سپس با یک تیغ مخصوص جراحی، لثه ناحیه موردنظر را کنار میزند. گاهی تمام یا قسمتی از دندان توسط استخوان پوشیده شده است که این استخوان برداشته می شود تا دندان و ریشه آن در دسترس قرار گیرد. پس از آن دندان و ریشه از استخوان جدا و خارج می گردد و ناحیه مورد نظر را شستشو داده و سپس بخیه زده می شود.

عوارض احتمالیاقدامات لازم
خونابهطبیعی است
درد خفیفطبیعی است از مسکن تجویز شده توسط دندانپزشک استفاده کنید
بوي نامطبوع و طعم بددهان، خونابه و وجود قشر خاکستري بر روي زخمطبیعی است و بعد از چند روز برطرف می گردد
درد و یا تب و لرز شدیدبه دندانپزشک مراجعه کنید
تورم شدید و یا خونریزي مکرر
به دندانپزشک مراجعه کنید

مراقبت ها و ملاحظات

• پس از جراحی، بر روی ناحیه دندان کشیده شده، گاز استریل را با فشار ملایم فک، در دهان دست کم به مدت یک ساعت نگه دارید.

• از مکیدن و خالی نمودن پیاپی آب دهان خودداری کنید.

• از آنجا که گونه، لب و زبان تا ۳ الى ۴ ساعت پس از جراحی بی حس است، مواظب باشید آنها را گاز نگیرید. از خوردن خود سرانه دارو خودداری کنید و تنها داروهایی که برای شما تجویز شده مصرف نمایید

• پس از جراحی، خم نشوید و در هنگام دراز کشیدن چند بالش زیر سر قرار دهید

• خوراکی های نرم و نوشیدنی های خنک مصرف نموده و از سمت دیگر دهان برای خوردن استفاده کنید.

• پس از گذشت ۷ الى ۱۰ روز، برای کشیدن بخیه به پزشک خود مراجعه کنید

• تا چند روز پس از کشیدن بخیه، شستشو دهان با آب نمک را ادامه دهید.

• حداکثر تا ۴۸ ساعت پس از جراحی، تورم وجود خواهد داشت و به تدریج فروکش می کند و طی ۷ الى ۱۰ روز از بین می رود. همچنین پس از جراحی برخی دندان های نهفته مانند عقل امکان کبودی زیر پوست صورت وجود دارد.

• از شستشوی دهان، روز جراحی خودداری نمایید

• براي جلوگیري از عفونت ثانویه، از دهانشویه استفاده کنید.

• از نی برای نوشیدن نوشیدنی ها خودداری کنید

• براي کاهش درد و تورم، می توانید از کیسه یخ در موضع ، به مدت ۶ ساعت استفاده نمایید. طریقه استفاده از کیسه یخ به این صورت است که باید کیسه را به صورت متوالی به مدت ۵ دقیقه در محل گذاشته و ۵ دقیقه بردارید. سپس از روز دوم می توانید برای کاهش درد از کمپرس گرم استفاده کنید.

اگر خونریزی بیش از حد، درد شدیدی یا تورم دارید، یا اگر سوالی دارید یا نگرانی دارید، با کلینیک ما تماس بگیرید