خدمات ارتودنسی کلینیک مهراد

ارتودنسی

دندان ها در بسیارى از افراد در زاویه درست و فاصله مناسب از هم رویش نمى کنند. در بعضى افراد دندان ها ممکن است خیلى نزدیک به هم یا روى هم رویش کنند که این موارد علاوه بر ظاهر نازیبا، مى تواند در سنین بالاتر باعث عوارضى مثل سایش دندان ها و بروز دردهایى در مفاصل فک فرد شود. ارتودنسى درمان مناسبى براى این افراد جهت داشتن دندان هاى مرتب است. در مورد درمان ارتودنسى باید دانست که هرچند بهترین زمان آن در سنین ۱۲ تا ۱۴ سالگى است، اما درمان مختص دوران نوجوانى نیست و بسیارى از بزرگسالان نیز در سنین بالا از این درمان بهره مى برند. این درمان معمولا در مدت بین یک تا دو سال توسط دندانپزشک متخصص ارتودنسى صورت مى گیرد

انواع ارتودنسی

ارتودنسى را مى توان به صورت ثابت و با چسباندن قطعات کوچک فلزى و یا سرامیکى هم رنگ دندان و اتصال آن ها با سیم به یکدیگر انجام داد. اما در صورت امکان و طبق نظر دندانپزشک معالج در مواردى مى توان با قالب گیرى از فک بالا و پایین و ساختن پلاک، ارتودنسى متحرک را براى فرد تجویز کرد. در این حالت همچنین مى توان از مواد پلاستیک
شفاف براى ساخت پلاک استفاده کرد که اصطلاحا با نام ارتودنسى نامرئى شناخته مى شود. در درمان ارتودنسى متحرک، فرد مى تواند هنگام غذا خوردن و یا در صورت نیاز پلاک را از دهان خود خارج کرده و مجددا از آن استفاده کرد

برای چه مواردی باید به متخصص ارتودنسی مراجعه کرد؟

در صورتی که بیمار با هریک از مشکلات اشاره شده در زیر رو به رو شد بایستی به ارتودنتیست مراجعه نماید. از جمله این مشکلات عبارتند از:

• در هنگام غذا خوردن و صحبت کردن، دندان ها برای فرد درد ایجاد نمایند

• نامرتبی، در هم ریختگی و کج بودن دندان ها

• برخورداری از دندان های آندر بایت یا اوربایت

• ایجاد درد های مختلفی همچون سردرد که ناشی از دندان ها باشد.

در صورتی که بیمار از مشکلات دیگری رنج می برد، بایستی به دندان پزشک مراجعه نماید که از جمله درمان هایی که وی انجام می دهد نیز می توان به پر کردن دندان، روکش، سفید کردن دندان، درمان ریشه ها، مراقبت از لثه ها و بریج دندان اشاره نمود. گاهی به منظور انجام درمان های مختلفی نیاز به همکاری دندان پزشک و ارتودنتیست می باشد که این دو با طرح برنامه درمانی اقدام به درمان بیمار می نمایند تا نتیجه بهتری به دست آید.

مراقبت های مورد نیاز پس از ارتودنسی