نکات مهم درباره دندان عقل

(دندانپزشکی خوب در غرب تهران)

از جمله مشکلاتی که دندان‌ های عقل، نهفته و نیمه نهفته می‌ توانند برای افراد ایجاد کنند، اثر فشار محدودیت فضا در قوس فکی یا رشد دندان عقل در جهت های نادرست است که موجب مشکلاتی مانند تحلیل ریشه دندان آسیای دوم، تشکیل کیست‌ ها و تومورهایی با منشأ دندانی در اطراف دندان عقل نهفته، ضعیف شدن استخوان فک توسط یک دندان نهفته و عدم استحکام مکانیکی استخوان فک در برابر ضربه و نامرتب شدن و درهم ریختگی بقیه دندان‌ های فک می شود.

دندانپزشکی خوب در غرب تهران

بهترین زمان جراحی دندان عقل ۱۷ تا ۲۵ سالگی است. البته توجه داشته باشید که جراحی دندان عقل برای افرادی پیشنهاد می‌ شود که تاج دندان آن ها تشکیل و قسمتی از آن یا تمام تاج در حفره دهان قابل دیدن می باشد، اما پس از سنین ۳۰ سالگی، اگر دندان عقل عفونت و کیست نداشته باشد و موجب آسیب، درد و تورم نشود، بهتر است از دهان خارج نشود.

در چه مواردی دندان عقل باید از طریق جراحی خارج شود ؟

• ایجاد عفونت لثه پوشاننده بر روی دندان
  • ایجاد پوسیدگی برای دندان های جلویی
  • بر هم زدن نظم دندان های قدامی و روی هم آوردن آن ها

به یاد داشته باشید که اگر دندان عقل تحت فشار قرار بگیرد لثه ها را از هم می شکافد به گونه ای که بخشی از درون لثه به راحتی قابل مشاهده است. دندان عقل تحت فشار باعث می شود که ذرات غذا در بین دندان ها گیر افتاده و تمیز کردن آن ها دشوار شود. در بعضی از افراد دندان عقل بسیار دردناک است. اگر دندان هایتان عفونت کرد و یا مسائل دیگری برای آن به وجود آمد ممکن است علائمی مانند :

• درد و تورم در اطراف فک
  • قرمزی، تورم یا خونریزی لثه ها
  • طعم ناخوشایند در دهان
  • مشکلات در باز کردن دهان

اگر دندان عقل شما باعث پوسیدگی و مشکلات برای دندان های دیگر در دهانتان شود دندانپزشک آن را جراحی خواهد کرد که یک عمل سرپایی محسوب می شود و می توانید همان روز به خانه بروید. دندانپزشکان معمولا از روش های زیر برای بی حسی دهان در حین جراحی دندان عقل استفاده می کند :

۱_ بی حسی موضعی برای بی حس شدن دهان

۲_ بی حسی آرام بخش برای تسکین درد