عفونت لثه بعد از کامپوزیت دندان

(دندانپزشکی تخصصی دکتر مهرداد نقشینه)

عفونت لثه بعد از کامپوزیت دندان

کامپوزیت دندان یکی از شیوه های دندانپزشکی زیبایی می باشد. در این روش درمانی نازیبایی هاو نقص های دندان را براحتی می پوشانند. ممکن است بعد از درمان یک سری مشکلات برای بیمار ایجاد گردد. یکی از مهمترین مشکلاتی که پس از کامپوزیت دندان ایجاد می گردد، عفونت لثه بعد از کامپوزیت دندان می باشد. این مشکل به علت عدم رعایت صحیح بهداشت دهان ودندان ایجاد می گردد.

این عفونت ها را سریعا باید درمان نمود زیرا که در صورت عدم درمان این مشکلات دیگری ایجاد می کنند. یکی از این مشکلات از بین رفتن استحکام دندان می باشد.عفونت لثه پس از کامپوزیت دندان علائم زیادی دارد که در این مطلب به برخی از مهمترین ها اشاره می نماییم.

خونریزی لثه

خونریزی حین مسواک زدن و یا غذا خوردن، یکی از نشانه های عفونت و التهاب  لثه می باشد. این مشکل با مسواک و نخ دندان کشیدن مرتب و مداوم بهبود می یابد. اگر مسواک زدن و نخ دندان را جدی نگیرید، پلاک ها در جایی که لثه به کامپوزیت روی دندان شما وصل می شود، از بین نمی رود و ممکن است باعث عفونت لثه ها بعد از کامپوزیت شود.

بوی بد دهان

اگر بوی بد دهان به طور دائم و همیشگی باشد، یکی ز نشانه های اصلی عفونت لثه را دارید. در این صورت باکتری ها به زیر لثه رفته و با نخ دندان ومسواک هم از بین نمی رود.

تغییر در فاصله دندان

در صورت ابتلا به عفونت لثه و عدم اقدام برای درمان آن، بعد از مدتی دندانهایتان تغییر موقعیت می دهند.

ملتهب شدن و قرمز شدن لثه ها

در صورت درمان نشدن این مشکل لثه بعد از کامپوزیت دندان ممکن است لثه ها ملتهب و قرمز گردد. این مرحله بسیار دردناک بوده و ممکن است دندانها لق بشوند.

علل ایجاد عفونت لثه بعد از کامپوزیت دندان

تعدادی از عادت های اشتباه که موجب نابودی دندانها  و ایجاد بیماریهای لثه می شود، می پردازیم:

• ساییدگی و فشردن دندان ها روی هم

دندان قروچه در خواب و فشار دادن دندانها در بیداری یکی از مهمترین دلایل ابتلا به بیماری لثه می باشد. در این حالت فشار زیادی به بافت لثه زیر دندان وارد می گردد.

• سیگار کشیدن

سیگار و مصرف تنباکو موجب افزایش میزان جرم ها و پلاک های دندان می گردد. یکی از راههای ورود عفونت به لثه ها هم جرم های دندانی می باشد.

• استرس

استرس در انسان باعث ضعیف شدن سیستم دفاعی می گردد. ضعیف شدن سیستم دفاعی هم مقدمه گسترش عفونت ها به بدن بخصوص لثه ها می گردد

• استفاده غلط از نخ دندان

اگر از نخ دندان به شیوه اصولی استفاده ننمایید، ممکن است به لثه شما آسیب وارد گردد. استفاده نادرست از نخ دندان موجب تخریب بافت لثه ها می گردد. به همین دلیل بهتر است که یکی از بهترین راههای بهداشت دهان ودندان را بهدرستی انجام دهید.