فلیرآپ در درمان ریشه

گاهی ممکن است بعد از درمان عصب کشی دندان درد شدیدی را درون دهان خود احساس نمایید. این درد ممکن است بعلت رشد میکروارگانیسم ها  بوجود بیاید. به این مشکل در علم دندانپزشکی فلیرآپ می گویند.

فلیرآپ چیست؟

وقتی که پوسیدگی دندان به ناحیه پالپ دندان برسد، آن را آلوده می کند. این مرحله از پوسیدگی دندان بسیار درد آور می باشد. برای حل این مشکل باید اندو یا عصب کشی انجام گردد. گاهی پس از انجام عصب کشی، دردهای متوسط تا شدید به همراه تورم رخ می دهد. به این تورم و درد که تقریبا در یک پنجم افراد رخ می دهد فلیرآپ می گویند.

پیشگیری از فلیرآپ

پیشگیری از این مشکل بیشتر بر عهده دندانپزشک می باشد. برای پیشگیری از فلیرآپ بهترین راه این است که طول مناسب برای اندو را کنترل نمایید. با کنترل طول اندو از تحریک ناحیه پری آپیکال دندان جلوگیری می گردد. در حین اندوبهتر است که مرتبا ناحیه دندان مورد درمان را شست و شو دهید. این مشکل بییشتر در افراد آلرژیک و خانم ها بیشتر رخ می دهد. بنابراین برای این افراد باید با دقت بیشتری درمان ریشه انجام پذیرد.

راهکارهای کاهش احتمال مشکل

• دبریدمان کامل

به خارج کردن بافت آلوده از ناحیه دندان دبریدمان می گویند. اگر این کار به طور ناقص انجام پذیرد احتمال ایجاد مشکلات بعدی زیاد می باشد. دبریدمان ناقص موجب فلیرآپ می‌شود.

درمان چند جلسه ای

منظور از درمان چند جلسه‌ای، انجام درمان در بیش از یک جلسه و عموماً در دوجلسه است. درمان بیش از دوجلسه‌هم مشکلاتی دارد و می‌تواند باعث سکنی‌گزیدن میکروارگانیسم‌هادر کانال دندان گردد. حتی اگر واقعاً این کار در مورد کاهش آماری فلیرآپ اثرثابت شده ای نداشته باشد، ازنظر روانی کنترل درد را راحت‌تر می‌کند. چرا که باعث می‌شود، بیمار درمان خود را ناتمام تلقی کرده و توجیه روانی درد بین جلسات درمان ساده‌تر باشد.

• داروهای داخل کانالی

مطالعات به طور کلی تفاوت معنادار کاهش شیوع فلیرآپ در حضور نوع خاص داروی داخل کانال  نشان نداده‌اند. این داروها میتوانند مانند پلاسبو ها یا دارونماها فقط از نظر روانی باعث کاهش درد گردند.

• آنتی بیوتیک‌ها

به طور کلی آنتی بیوتیک تاثیری در پیشگیری از فلیرآپ ندارد. تنها در صورت وجود علایمی مانند تب و بی حالی عمومی تجویز آنتی بیوتیک‌ها با وجود فلیرآپ مصداق پیدا می‌کند.

• ضددردها، ضدالتهاب‌های استروئیدی و غیراستروئیدی

داروهای کنترل درد و التهاب تقریباً تنها ابزار موجود در دست دندانپزشکان برای کنترل فلیرآپ‌ها به خصوص فلیرآپ های بعد از خاتمه درمان هستند. استفاده از آنتی بیوتیک ها قبل از جراحی ممکن است روشی مؤثر برای کاهش فلیرآپ و علائم و نشانه های آن باشد، بویژه در دندان های نکروتیک و ضایعات پری آپیکال.